+31 35 3690039 contact@station10.nl

De AMMA Award 2014 voor Beste Media-innovatie is gewonnen door The Media Exchange. We zijn benieuwd naar de visie en plannen van oprichter en CEO Arthur Hoogendijk en interviewen hem.

Arthur, gefeliciteerd met het winnen van de AMMA voor Media-innovatie van het jaar. Kun je onze relaties nog eens uitleggen wat The Media Exchange doet en wat er zo innovatief is?

Dank je wel, we hebben de prijs overigens gewonnen i.s.m. Blue Mango Interactive en onderzoeksbureau Memo2.
The Media Exchange is de eerste onafhankelijke exchange in Nederland voor (digitale) radio. De innovatie zit hem in het feit dat we de reclame effecten van radio nauwkeurig kunnen meten, eigenlijk net als bij online reclame.
Zo kunnen we inzichtelijk maken welke mensen na het horen van een commercial naar de site van de adverteerder zijn gegaan. En heeft een adverteerder cruciale kennis, waarmee personalized targetting van die luisteraars mogelijk is geworden.

 

The Media Echange verrast adverteerders en mediabureaus met deze nieuwe mogelijkheden. Worden jullie hierdoor eigenlijk ook weer door deze partijen verrast?
We worden in positieve zin verrast door het enthousiasme over deze ontwikkeling. Vriend en vijand is het er over eens dat dit leidt tot interessante insights en de relevantie van de boodschap vergroot.
Jullie lopen voorop in de ontwikkelingen. Wat zijn volgens jullie de belangrijkste trends in de radiomarkt?
Vanuit adverteerders perspectief is programmatic buying de trend. Het is binnenkort mogelijk om radio in te kopen middels Real Time Bidding via exchanges van o.a. AppNexus en Google. En last but not least kunnen we het online bereik van FM radiostations exact meten. Kortom volle roadmap voor de komende maanden.
Het lijkt logisch om met deze aanpak ook de TV markt te betreden. Deze is immers een factor 5 groter. Wat zijn jullie plannen hiervoor?
TV is een logische stap, echter de vraag rijst hoe lang lineaire televisie nog de standaard is en of je je daar op moet richten. We zijn dit aan het bekijken. Het in- en verkoop ecosysteem van televisie is nog een lokale aangelegenheid en dat zie ik ook weer niet heel snel veranderen.
Bij al deze nieuwe ontwikkelingen heb je je vast wel eens ergens op verkeken. Wat zag je niet aankomen?
De complexiteit van techniek. Ik had me op voorhand niet gerealiseerd dat de technische realisatie 2 keer zo lang op zich zou laten wachten. Er waren momenten waarop ik dacht, okay nu kunnen we wel stoppen. Het mooie is dat er zich dan ook altijd weer een oplossing aandient. Ik denk dat dit herkenbaar is.
Kun je ter afsluiting met ons nog een tip delen voor iedereen die volgend jaar deze award wil winnen?
De meeste innovaties lossen een probleem op. En als je je idee op een feestje in twee zinnen kunt uitleggen en men begrijpt het, ben je op de goede weg.

 

Arthur Hoogendijk (CEO) en Allard Posthumus (CTO) zijn in 2011 begonnen met The Media Exchange. Station10 heeft vanaf de start ondersteund bij het maken van de business case en het ontwikkelen van de propositie. Sinds 2012 is Station10 betrokken als Startup coach.