+31 35 3690039 contact@station10.nl

Vorige maand kondigde het Amerikaanse technologiebedrijf Snap inc. aan de beurs op te gaan. Het moederbedrijf van de populaire app Snapchat hoopt 3 miljard dollar binnen te halen en die vlucht voorwaarts is noodzakelijk om de torenhoge ambities van de organisatie te verwezenlijken.

Wat voor de dienst Snapchat pleit is dat het een hoge mate van ‘engagement’ creëert onder jongeren tot 25 jaar. In Amerika bezoekt deze doelgroep Snapchat gemiddeld 20 keer per dag wat in totaal 30 minuten aan betrokkenheid oplevert. Het aantal dagelijkse gebruikers, wereldwijd 158 miljoen waarvan krap 1 miljoen Nederlanders, is vooralsnog wel veel lager dan platformen als Facebook en Instagram. Wil het doorstoten in de vaart der volkeren, dan zal het dus van een leuke nichetool moeten groeien een dienst die de massa bereikt.

Apple
Volgens technologiedeskundige en strateeg Ben Thompson kunnen we Snap Inc. vergelijken met Apple in de beginjaren. Kort gezegd biedt het jonge bedrijf hoogwaardige kwaliteit en richt het zich in eerste instantie niet op de massa, die volgt later wel. En passant positioneert Thomson in zijn analyse Facebook als de Microsoft van de 21ste eeuw: een gearriveerde reus die expert is geworden in het kopiëren van succesformules. Daarmee is volgens Thompson ook het grootste gevaar voor Snapchat gespot. Apple kreeg in de jaren tachtig harde klappen, mede door het brutale copy paste-werk van het veel grotere en machtigere Microsoft. Wie de analogie volgt begrijpt dat de communicatietool Whatsapp in potentie een groot gevaar vormt voor Snapchat. Het is een applicatie met groot bereik die het geld en de tijd heeft om bij Snapchat af te kijken wat werkt om het vervolgens snel na te maken.

Interessant voor de adverteerder?
Maar laten we op voorhand niet pessimistisch zijn. Er is genoeg reden voor adverteerders en mediabedrijven om de ambities van Snapchat met open blik te volgen. Snap Inc. positioneert zich nadrukkelijk niet als de zoveelste communicatietool, maar als een camera app voor nieuwe generaties die in een moordend tempo en met de nodige risico’s wil blijven innoveren om de concurrentie voor te blijven. Zo testte het recent twee nieuwe features binnen Snap Ads, de commerciële proposities die het bedrijf biedt om gebruikers van Snapchat te bereiken. Dit om de adverteerder en gebruiker nader tot elkaar te laten komen, of banaler geformuleerd: door het gebruikers mogelijk te maken producten en diensten van adverteerders af te nemen. Snapchat heeft bewezen in korte tijd te nieuwe diensten, zoals bijvoorbeeld Stories, te kunnen implementeren. Het vervult daarmee niet zozeer expliciete gebruikerswensen, maar ontwikkelt hulpmiddelen waarvan mensen nog niet wisten dat ze die nodig hadden om zich beter te kunnen uit te drukken. Adverteerders doen er voorlopig goed aan om Snapchat te zien als een vriend van de jongere generatie, die steeds minder ontvankelijk blijkt voor traditionele advertentie uitingen. En u begrijpt, daar scharen we de banners, rectangles en de textads inmiddels ook onder.

Bedreiging voor mediabedrijven?
Je zou het verder pijnlijk kunnen noemen dat Snapchat voor bestaande Nederlandse mediabedrijven geen nieuwe bedreiging vormt. De jongere doelgroepen bereiken ze immers toch al amper meer. Ze zouden de functionaliteiten van Snapchat hooguit kunnen gebruiken om hun eigen verhalen beter over het voetlicht te brengen in de hoop dat de jongere hen zo af en toe een bezoekje aan hun tv- en radioprogramma’s gunt.