+31 35 3690039 contact@station10.nl


Iemand 
die samenwerking binnen de hele organisatie kan stimuleren en tegelijk goed is in het meenemen van mensen. Een persoon met gevoel voor creatie en innovatie ook. Bestaat zo iemand?! Ja. We praten met Anneloes Hendriks die sinds begin 2019 adviseur is bij Station10. We nemen haar Linkedinprofiel door.


Je bent sinds enkele maanden adviseur bij Station10. Wilde je dat ook worden toen je klein was?
Hm, misschien wel. Als kind vertelde ik al verhalen. Eerst schrijvend, maar naarmate ik ouder werd ook visueel. Eerst met fotografie, maar later ook met grafisch ontwerpen omdat ik altijd bezig was met beeldbewerking en interesse ontwikkelde in de ruimtelijke vorm. Dat verklaart ook mijn studie museologie. Mensen meenemen in een verhaal en hiermee een nieuwe richting en inzichten geven. Dat is eigenlijk altijd mijn uitgangspunt geweest.

Tijdens je studie museologie ging je bij een ontwerpbureau werken.
Ja. Een bureau gericht op buitencommunicatie. Heel cool. Ik was de spil tussen creatieven, leveranciers en klant tijdens grotere projecten. Ik zat veel in de conceptontwikkeling, het aansturen van leveranciers en communicatie met de klant. We ontwikkelden bijvoorbeeld tijdelijke tentoonstellingen. Voor Het Spoorwegmuseum maakten we een concept rond beroepen bij de Nederlandse Spoorwegen. Het concept werd losgelaten op mensen van heel jong tot heel oud. Ook ontwikkelden we een educatief en innovatief concept in een bos. Eenmaal aangekomen op een bepaalde plek kreeg je na het versturen van een SMS een voicemailtje van de boswachter die je meer vertelde over dat gebied. Dat was destijds echt heel hip en vernieuwend.

Maar toch vond je het na bijna zes jaar tijd voor een overstap naar een educatieve uitgeverij?
Ik zag dat de budgetten voor dit soort mooie initiatieven teruglopen en ik vond inderdaad een nieuwe uitdaging bij ThiemeMeulenhoff. Er was daar behoefte aan vers bloed na een reorganisatie. Ik werd procesbegeleider en ze haakten me al vrij snel aan bij speciale projecten waar projectoptimalisatie en meedenkend vermogen nodig was. Daar ben ik nou eenmaal goed in. Er werd een nieuwe afdeling opgezet en ThiemeMeulenhoff maakte vervolgens de transitie van klassieke uitgeverij met de focus op het uitgeven van boeken, naar een ‘learning design company’. Didactiek is de meerwaarde van de educatieve uitgeverij. We redeneerden vervolgens vanuit één bron van content die je dan multiplatform en multichannel kunt uitleveren. Ze maakten niet alleen die digitale transformatie maar ook in werkwijze is men getransformeerd. Dat was een agile transitie en daar was ik met ons team voortrekker van. Het waren altijd complexe trajecten, maar wat was het een leuke en spannende tijd!

Waarom zijn het eigenlijk zulke complexe trajecten?
Het zijn trajecten waar je de uitkomst van tevoren niet weet. Dan kan je als team een agile aanpak verkiezen boven de traditionele werkwijze. Traditioneel is het om alle requirementste bedenken die je nodig hebt om een project te laten slagen. Het gevolg is dat je daar heel lang mee bezig bent, vervolgens aan de slag gaat en er daarna achter komt dat de wereld is veranderd. Agile zet je doorgaans in bij trajecten waarvan je de uitkomst niet precies kan weten. Je leert door te experimenteren en snel bij te sturen. De essentie is dat je kortcyclisch toetst bij de klant of je nog op het juiste pad bent waar je bovendien telkens aan het prioriteren bent. Dus: wat zien we om ons heen? En wat pakken we als eerste op?

Hoe belangrijk is daarbij verwachtingsmanagement?
Het gaat vooral om betrokkenheid. Je gaat samen met de klant en alle stakeholders prioriteren zodat je, waar je ook in het proces zit, altijd maximale klantwaarde creëert. Dat is best wel een omslag voor een organisatie en daar is ook niet iedereen gelijk aan toe. Het is altijd een mooie uitdaging.

Je bent proces gericht maar hebt ook veel gevoel voor creatie en innovatie zo te merken.
Ja precies dat. Ik houd ervan dingen inzichtelijk te maken door ze te visualiseren. Het is een hele effectieve manier van communiceren wanneer nog veel nieuw of onduidelijk is. Het helpt om mensen ‘mee te nemen’. Het gaat ook heel erg om het samen doen; een gedeeld begrip te hebben. In mijn rol als gecertificeerd scrummaster ben ik dus coachend en faciliterend en hoewel je niet per se van de inhoud hoeft te zijn werkt het voor mij beter als ik ook van de inhoud weet. Ik probeer het team het beste uit zichzelf te laten halen. Zorgen dat zij geen obstakels hebben zodat ze verder kunnen in hun werk. En ook belangrijk is de lol er in brengen! Dat je samen plezier in het werk hebt en gemotiveerd bent.

Kreeg je nog een afscheidsspeech bij je vorige werkgever?
Zeker!

Wat zeiden ze?
Dat ik een voortrekker bij de agile transitie ben geweest. Dat werd als bijzonder ervaren. En ik ben een soort behangplaksel (lacht). Iemand die de boel stevig bijeen houdt.

En nu zit je sinds enkele maanden bij Station10. Wat is je indruk?
Een hele leuke dynamische club! Erg gemotiveerde en slimme mensen. Het voelt heel erg als thuiskomen. Zowel mijn collega’s als ik vergeten nog wel eens dat ik er nog maar kort zit. Ik ben namens Station10 ook vrijwel direct aan de slag gegaan bij een educatieve uitgeverij voor een project. Dat is fijn want ik hou van actie.

Wat is je droomopdracht?
Ik heb een redelijk unieke achtergrond al zeg ik het zelf. Enerzijds ben ik erg ervaren in project- en procesmanagement en multidisciplinaire samenwerking. Maar ik ben ook sterk ontwikkeld in het tot de kern komen van een probleem en het meenemen van mensen door te visualiseren van nieuwe of complexe situaties. De kruisbestuiving die daarin ontstaat heeft veel waarde voor organisaties. Zo’n opdracht neem ik graag op me.

Ik nodig je graag een keer uit om een kop koffie met me te drinken om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

anneloes.hendriks@station10.nl
+31 6 34 86 82 29