+31 35 3690039 contact@station10.nl

Wie haar Linkedin-profiel bezoekt ziet ‘programmamanagement, contentmanagement en consultancy’ als expertisegebieden staan. Dat blijkt ook wel wanneer we Kim Zuyderhoff interviewen over haar carrière tot nu toe. Sinds september 2019 is ze in dienst bij Station10.

Op Linkedin staat Interim Programmamanagement, Contentmanagement & Consultancy. Wilde je dat ook worden toen je klein was?

Nee, ik wilde vroeger actrice worden. Maar dat werd ‘em niet (lacht). Ik wist wel al snel dat ik hands-on bezig wilde zijn. Na het VWO ben ik naar de hogere hotelschool gegaan.

Je weet dat een van de oorspronkelijke oprichters van Station10, Yvette Caspanni, ook de hotelschool deed?

Oh? Nee, dat wist ik niet. Wat leuk, hotello’s kom je ook overal tegen.

Wat leerde je op de hotelschool?

Het is een brede managementopleiding dus je leert veel over organisaties. Later heb ik trouwens naast het werk ook nog bedrijfskunde gestudeerd. Op de hotelschool heb ik vooral geleerd wat omgaan met mensen is. Gastgerichtheid, je verplaatsen in de klant.

Je werd vervolgens Conferencemanager bij Congrex Holland.

Dat was een interessante ervaring. Ik heb daar wereldwijd internationale congressen georganiseerd. Er is geen hardere deadline dan een congresdeadline zeg ik altijd. Het was een prachtige tijd, maar ik wilde doorgroeien.

Dat deed je bij de educatieve uitgeverij Thieme Meulenhoff? Daar heb je in twaalf jaar verschillende functies bekleed.

Ja, grofweg vier jaar procescoördinator, vier jaar projectmanager en vier jaar programmamanager. Ik hield me bezig met diverse multimediale uitgeefprojecten en het hele contentmanagement landschap. Dus alle processen en systemen die erbij horen. We moesten een omslag maken. Van telkens opnieuw content creëren naar slimmer met content omgaan. Herbruikbaar maken voor verschillende kanalen en geschikt maken voor gepersonaliseerd leren. Bij Thieme Meulenhoff is programmamanagement op dat gebied echt mijn expertise geworden.

En wat deed je dan concreet?

Onder andere zorgen dat we met een multidisciplinair team een contentstrategie neerzetten, waarbij het semantisch maken een hoofdrol had. Niet alleen in hoofdstukken en boeken denken maar eerst in leerdoelen. Content van metadata laten voorzien en mensen op een abstract niveau laten nadenken. Hoe ontwerp je een contentmodel? Hoe ga je dat in een systeemlandschap zetten? Welke middelen zijn waarvoor geschikt? Print, online, audio of iets anders? Ik werkte samen met contentontwerpers, contentontwikkelaars, systeemarchitecten, product owners, scrumteams, developers, dus ook veel IT. Ik bracht de kennis van alle disciplines bij elkaar en zorgde dat het team de doelen voor ogen hield.

Waarbij je zelf ook inhoudelijk goed moet kunnen meepraten.

Ja, om de verbinding te zijn tussen de verschillende disciplines moet je de taal spreken van alle disciplines. Ik kan zelf goed de diepte in gaan op een onderdeel, om vervolgens weer de hoofdlijnen terug te pakken.

Na twaalf jaar vertrok je naar een ander educatief mediabedrijf, Noordhoff Uitgevers.

Het werd tijd voor een andere omgeving. Noordhoff Uitgevers heb ik geholpen toekomstgericht om te gaan met content en daarbij de productieketen neer te zetten voor hun personalised learning platform.  Maar ik kon daar niet helemaal mijn draai vinden en het viel me tegen om elke dag naar Groningen reizen.

Toen besloot je een break te nemen?

Een paar maanden. Ik ben voor mezelf begonnen en gevraagd voor een opdracht door Infinitas Learning, de holding boven Noordhoff. Ik werkte niet alleen voor Nederland maar ook voor België en Zweden.

Na deze opdracht volgde een half jaar bij SpringerNature.

Dat was reizen to the max! (lacht) Een global functie. Er was veel werk uitbesteed aan Aziatische landen. Ik was de spil tussen hen en Springer in Europa en Amerika.

En inmiddels zit je bij Station10.

Ja, ik ben meteen aan de slag bij een klant, waar ik werk aan een groot ketenoptimalisatie programma. De bedoeling is dat ik één dag per week op kantoor bij Station10 ben en de overige dagen bij de opdrachtgever. Station10 is lekker compact vergeleken met wat ik soms gewend was. Ik kom in een interessante fase aan boord. Er is een duidelijke visie en we willen betekenisvolle transitie neerzetten met veel waarde voor de klant. Iedereen zit goed in de wedstrijd. Collega’s zijn transparant en heel kundig.

Heb je nog een droomopdracht?

Ik heb geen specifieke hoek in gedachte maar ik vind maatschappelijke impact belangrijk. Gelijkwaardigheid bijvoorbeeld, daar wil ik iets in betekenen. In educatie wil ik in de toekomst ook nog een rol vervullen. Kunnen we geleerde lessen over hoe kinderen en jongeren het beste leren toepassen op bedrijven? Bijvoorbeeld op grote corporates waar mensen een leven lang leren? En het liefst werk ik altijd met professionals uit verschillende disciplines. Dat vind ik prachtig!