+31 35 3690039 contact@station10.nl

Na mooie innovatieve projecten bij RTL Nieuws stapte Marjolein van der Aar dit najaar over naar Station10. Doet ze nu wat ze als kind al wilde worden en hoe verliepen innovatietrajecten op één van de bekendste nieuwsredacties van ons land? We lopen haar LinkedInprofiel door.

Je bent Innovation Consultant bij Station10. Was dat wat je wilde worden vroeger?

Het leuke is dat het in lijn ligt met waar ik op de basisschool al mee bezig was. In groep 8 heb ik een krant opgericht. ‘De Brievenbus’ van groep 8. Dat bestond uit grappige knipsels en plaksels, nieuws uit de buurt van de school en gekke verhalen. Die verkocht ik dan. Je kon een abonnement nemen of een los exemplaar kopen.

Je was al hoofdredacteur en uitgever, inclusief businessmodel?!

Ja zo kun je het wel zeggen. Dat businessmodel klopte nog niet helemaal want rijk werd ik er niet van. Maar ik had wel veel lol. De liefde voor media heb ik daarmee altijd wel in me gehad. Ik ben vervolgens bedrijfskunde gaan studeren.

Tijdens je studie liet je je ook niet onbetuigd op het mediavlak.

Je doelt op mijn functie als chef redactie bij het faculteitsmagazine Avenir zeker. Ja klopt.

Na je studie ging je aan de slag bij RTL Nieuws. Wat deed je daar?

Ik kwam binnen als management trainee en ben vervolgens in verschillende functies verantwoordelijk geweest voor innovatieve projecten en producten. Ik eindigde er als productmanager van de RTL Nieuws app en voice/audio gerateerde initiatieven.

Met kritische journalisten werken, vraagt dat om bepaalde vaardigheden als innovatief manager?

Bij RTL Nieuws stonden mijn journalistieke collega’s heel erg open voor nieuwe initiatieven. Deze journalisten maken al elke dag iets ‘nieuws’ namelijk, dus ze zijn ondernemend en heel praktisch. Ik heb niet veel weerstand ervaren. Maar waar je rekening mee moet houden is de factor tijd. Er zijn zoveel kanalen en je kunt journalisten niet voor alle kanalen laten werken.

Schets dat eens aan de hand van een voorbeeld.

Een aparte audioredactie die we hebben opgezet maakte ontbijtnieuws voor smartspeakers en WhatsApp. Dat hebben we heel bewust zo georganiseerd. Als je mensen die druk zijn met een bestaand format vraagt of ze ook nog even een update willen maken voor audio valt dat meestal niet goed. Dan kun je stuiten op scepsis en krijg je terug: ‘Voor Google Home? Wie luistert dáár nu naar?!’

Hoe nam je mensen mee bij innovatieve initiatieven?

Je moet helder maken wat het belang van de innovatie is. En ook aangeven wat de nieuwe trends worden. Dus getallen over gebruik van devices, mediagedrag van jonge mensen en hoe je ze kunt betrekken bij het nieuws. Verder is het belangrijk dat je mensen vanaf het begin betrekt bij het meedenken over formats.  En als het eenmaal operationeel is, geef dan vooral resultaten aan ze door. Bijvoorbeeld door te melden dat de eerste test duizend jonge luisteraars heeft opgeleverd. We experimenteerden met WhatsApp en ontvingen voice berichten terug van luisteraars.  ‘Ik heb het gehoord!’ hoorden we dan bijvoorbeeld (lacht). Die reacties deelden we dan soms weer. En resultaten uit focusgroepen stuurden we ook naar de betrokken redacteuren.

Heb je nog een afscheidsspeech van RTL Nieuws gekregen?

Jazeker en ik kreeg een podcast van mijn manager en de hoofdredactie. Ze hadden daarin allemaal citaten van collega’s verwerkt over mij. Herinneringen die ze waren bijgebleven. Het heeft veel emotionele waarde voor me.

En nu zit je bij Station10. Wat is je indruk?

Ik zit er bijna twee maanden. Wat ik gaaf vind is dat ik een ervaren innovatieteam van Station10 achter me heb dat al heel veel ervaring heeft met dingen als ideeën verzamelen, conceptontwikkeling en valideren. Ik werk trouwens maar één dag per week op kantoor bij Station10. De overige dagen zit ik bij een opdrachtgever, dat is WPG Uitgevers. Dat voelt als een warm bad omdat het zo goed is overgedragen door een collega van Station10. Wat ik daar doe is iets waar ik al ervaring mee had, namelijk een  nieuw initiatief opzetten samen met een team.

Bestaat er zoiets als een droomopdracht?

Het lijkt me mooi om eens een strategische opdracht te doen voor een bedrijf dat van oudsher geen mediabedrijf was, zoals Albert Heijn of KPN. Maar ook De Persgroep lijkt me leuk. En ondertussen vind ik het heel interessant dat ik bij WPG zit, ook omdat ze titels hebben die me aanspreken, zoals Psychologie Magazine, Yoga Magazine en Happinez.

Ja, want dat zouden we haast vergeten, je bent ook nog eens gediplomeerd yoga lerares!

Ik deed al 5 jaar aan yoga en het leek me leuk dat te verdiepen. Lesgeven ligt me ook. Yoga heeft me geholpen de juiste balans te krijgen. Ik ben heel resultaatgericht en wil overal het beste uit halen. Yoga leerde me dat je soms los mag laten, waardoor je rust vindt om vervolgens juist weer meer uit het leven en je werk te halen.

Is dat je roeping op langere termijn? Fulltime yogalerares?

Nee, ik ben geen fulltime docent over tien jaar. Analytische en ondernemende uitdagingen wil ik ook hebben namelijk. Zelf ondernemen binnen de sector van mindfulness en meditatie lijkt me daarentegen heel interessant. Dat is een mooi toekomstscenario.