+31 35 3690039 contact@station10.nl

Station10 inspireert mediabeslissers en -professionals tijdens eDay2019

Op donderdag 10 oktober vond eDay 2019 plaats en ook dit jaar organiseerde Station10 ’s ochtends voor relaties een exclusieve Media Executive Session.

In het welkomstwoord van Heiko Bleeker werd teruggekeken op de vorige 7 edities waar diverse innovatieve technologieën als VR, AR, data journalistiek, video drones, big data toepassingen, etc. zijn besproken. Op de 8e Media Executive sessie is het centrale thema kunstmatige intelligentie. Heiko deelde zijn visie dat de AI nieuwe kansen biedt, maar ook een schaduwkant heeft. Kijk naar tieners die verslaafd zijn aan hun mobiel of de toename van burnouts onder millennials. AI is niet de oorzaak, maar speelt zeker een rol. Heiko riep de managers van de mediabedrijven op verder te kijken dan bijvoorbeeld een hogere time on site en meer te bedenken hoe je de consument echt blijer kunt maken.

Vervolgens startte Chris Wiggins als eerste spreker. Hij is Chief Data Scientist bij The New York Times. Wiggins vertelde hoe machine learning The New York Times helpt keuzes te maken. Dat Wiggins’ organisatie data-analyse serieus neemt, blijkt wel uit de rapportagelijn. Tussen de CEO van het grote mediabedrijf en Wiggins zit slechts één schakel.  Hij vertelde over Artificial Intelligence en de verschillende manieren van ondersteuning die het biedt. Hij lichtte uit hoe leessuggesties tot stand komen voor een individuele gebruiker. Dat gaat verder dan interesse in het onderwerp. Het neemt namelijk ook de veronderstelde state of mind van de gebruiker mee.  Op de vraag uit de zaal of machines het werk van de journalist zullen overnemen was Wiggins heel stellig. Je kunt daarover meer horen in onze podcast. Het onderwerp start rond 2.30.

Halvor Vislie, CEO en co-founder van de Future Group vertelde vervolgens over de impact van real-time augmented reality in video. Hij toonde aan de hand van een video over extreme weersomstandigheden wat dat in praktijk betekent. Is deze toepassing nu een gimmick of de nabije toekomst van bijvoorbeeld verslaggeving en video weerberichten? Wat is dan de volgende stap? En ligt het gevaar van grote hoeveelheden deep faking op de loer? Het leverde de aanwezigen stof tot nadenken op. In de bijhorende podcast beantwoordt Vislie ondermeer de vraag welke grootste uitdaging hij heeft het komende jaar. Het onderwerp begint op 7.51. De video is te zien in Vislies presentatie. Lees onderaan dit bericht hoe je die kunt opvragen.

Tot slot was het de beurt aan onderzoekster Pamela Pavliscak. Als tech-emotiongraaf bestudeert ze de toekomst van gevoelens en vertaalt ze deze in een emotioneel ontwerp . De essentie is het beter meten van onze emoties. Dat sommige bedrijven daar al ver in zijn werd duidelijk aan de hand van enkele cases. De wijze waarop een gebruiker zijn teksten intoetst bijvoorbeeld, wordt door sommige organisaties al gebruikt voor interpretatie van zijn gemoedstoestand op dat moment. Door de emotie van de gebruiker te kennen kunnen bedrijven beter passende product- en contentsuggesties doen. In de podcast beantwoordt Pavliscak de vraag waar ze de komende twee jaar de grootste kansen en bedreigingen ziet. Het item begint op 14.04.

Na afloop reageerden genodigden enthousiast. Het verhaal van Chris Wiggins sluit aan op de concrete ambities van mediabedrijven om hun klanten nog beter te kunnen bedienen. Maar ook de presentaties van Halvor Vislie en Pamela Pavliscak boden nieuwe inzichten en ideeën op gebied van AI. ‘Wat in Nederland op dat gebied gebeurt weten we, maar deze verhalen gingen al weer een stap verder’, zo vatte één van de gasten de bijdragen samen.

Wil je de presentaties van de sprekers opgestuurd krijgen en luisteren naar de podcast met extra duiding, sprekersinterviews en een nabeschouwing? Stuur een mailtje naar contact@station10.nl