+31 35 3690039 contact@station10.nl

Media innovators

 

Station10 is het startpunt voor verandering. Wij innoveren samen met bedrijven. Maar natuurlijk laten we ons inspireren door media innovators uit het heden en verleden. Wil je begrijpen hoe innovatie werkt, dan kijk je immers ook naar organisaties en mensen die hun tijd in de mediawereld ver vooruit waren. Deze keer belichten we één van onze grote inspiratiebronnen: Walt Disney (1901-1966). Zijn film Sneeuwwitje en de zeven dwergen was de eerste animatiefilm die langer dan een uur duurde en werd bekroond met een Oscar. Aankomend weekend worden de Oscars weer uitgereikt en opnieuw zijn twee Disney animatiefilms, Incredibles 2 en Ralph breaks the Internet, genomineerd voor een gouden beeldje.  Minder bekend is dat in de aanloop naar Sneeuwwitje Walt Disney negen innovaties heeft gevonden voor het maken van steeds geavanceerdere animaties. Deze innovaties vormden de basis voor zijn eerste lange speelfilm.

 

“It’s kind of fun to do the impossible.” – Walt Disney

 

1. De illusie van diepte
Tot ver in de jaren twintig kwamen tekenfilms nogal plat bij de kijkers binnen. Disney ontwikkelde een effect dat ook wel athmospheric of aerial perspecitve genoemd wordt. En animatiestudio’s passen het nog steeds toe. De tekenaars maakten bij het produceren gebruik van een schildertechniek waarbij objecten en achtergronden verder weg vager werden weergegeven dan objecten dichtbij, waardoor een illusie van diepte weerstond. De eerste film waarin Disney deze techniek toepaste heet Plane Crazy (1928).

 

 

2. Geluiden op het juiste tijdstip in een film monteren
De eerste Disney films zijn oorspronkelijk nog zonder geluid. Daar komt eind jaren twintig verandering in. Maar beeld en geluid lopen tot ergernis van de tekenaar bij elke tekenfilm die er bestaat nog niet synchroon. Muziek werd grofweg onder een film geplakt. Door aparte geluiden op een juist moment in de film te monteren realiseerde Disney dat het leek alsof de personages en hun acties in de cartoons het geluid veroorzaakten. Cartoons werden zo veel realistischer en het droeg bij aan de ontwikkeling van personages omdat ieder personage zijn unieke geluiden kreeg. Echter werd in deze cartoon nog niet gesproken door personages. Dat kwam later. Steamboat Willie (1928) is de eerste korte animatiefilm waarbij beeld en geluid synchroon lopen.

 

 

3.Personages gaan praten
In Karnival Kid (1929), spreekt Mickey zijn eerste woorden: “Hot Dog, Hot Dog!”. Dit is de eerste Walt Disney cartoon waarin dialogen plaatsvinden.

 

 

 

 

4.Eerst muziek, dan pas tekenen
Tot dan toe werkten illustrators eerst een tekenfilm uit en vervolgens werd de muziek gecomponeerd. Disney zag ook daar ruimte voor verbetering. Bij deze cartoons werd eerst de muziek gecomponeerd en later de animatie geproduceerd, terwijl voorheen altijd de animatie eerst werd bepaald en daarna de muziek daarop werd aangepast. Om deze reden staat dit werk dan ook wel bekend als de eerste cartoon die gebruik maakt van non-post-sync geluid, waardoor de animatie nog strakker met de muziek gesynchroniseerd kon worden. Dit wordt voor het eerst geprobeerd in The Skeleton Dance (1929).

 

 

5. En er was kleur
Hoewel later alle tekenfilms alsnog zijn ingekleurd was er tot begin jaren dertig sprake van zwart wit films. Disney realiseerde zich dat kleur een enorme impact op de kijkbeleving zou hebben. Hij werkte met een kostbare Technicolor three-strip camera. Ondanks het hoge prijskaartje stond Walt erop om deze techniek te gebruiken en opnieuw werd de korte geanimeerde film realistischer. Flowers en Trees (1932) was de allereerste cartoon die volledig in kleur werd geproduceerd.

 

 

 

6. Nog nooit vertoond: een heuse story department
Walt Disney begreep dat het succes van zijn cartoons voor een groot deel afhankelijk was van een pakkend verhaal waar diepte en emotie inzat. Daarom besloot hij als eerste tekenfilmstudio een story department in het leven te roepen, waar storyboard experts in plaats van de animatoren het hoofd bogen over het ontwikkelen van een verhaal. De cartoon die als eerste geproduceerd werd met deze aparte afdeling was een groot succes: The Three Little Pigs (1933) trok veel bezoekers en word beschreven als de eerste cartoon waarin personages zich ontwikkelen.

 

 

7.De rol van primaire kleuren
In 1935 besloot Walt om de Technicolor three-strip camera eveneens te gebruiken bij de productie van Mickey animaties om zo ook de grote ster van de studio in te kunnen kleuren. The Band Concert kwam later dat jaar uit. De hoofdpersonages in deze cartoon, Mickey en zijn vrienden, zijn voor het eerst te zien in kleur. Het belang van deze personages wordt benadrukt door het gebruik van primaire kleuren, die afsteken tegen de fletse achtergrond.

 

 

8. Nog beter diepte suggereren
The Old Mill (1937) is de eerste korte animatie die werd geproduceerd met behulp van een multiplane camera. Hierdoor werd een geavanceerdere illusie van diepte in de animatiefilm gecreëerd dan ooit eerder vertoond. De multiplane camera werd later gebruikt bij de productie van lange animatiefilms zoals Sneeuwwitje en de zeven dwergen, Pinocchio en Dumbo.

 

 

 

9. De introductie van cartoongeluiden, zacht en hard
De ontwikkelingen die de korte Disney animatie heeft doorgemaakt gedurende de jaren zijn goed terug te zien in Mickey’s Trailer (1938). Het verhaal is georganiseerd rondom verschillende geluiden; typische komische cartoongeluiden (zoals typemachine geluiden wanneer Donald en Mickey mais eten), realistische geluiden (zoals het geluid van de caravan en de wekker) en dialogen wisselen elkaar af en vormen samen een geheel. Deze cartoon verbond scenes met elkaar en er werd een driedimensionale illusie gecreëerd door bijvoorbeeld geluiden verder weg zachter te laten klinken.

 

 

10. Het lef om een lange film te maken
Kort voor Mickey’s trailer kwam Disneys eerste lange bioscoopfilm uit. Dat was Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen (1937). Nooit eerder durfde iemand het aan om een tekenfilm van maar liefst 83 minuten op het scherm te brengen. En mind you, daar waren 2 miljoen tekeningen voor nodig. Het resultaat was een omzet van acht miljoen dollar, één grote Oscar en zes kleintjes.

 

 

 

Inmiddels staat de teller op 56 animatie bioscoopfilms waarvan Ralph Breaks the Internet (2018, trailer) voorlopig de meest recente is. Deze animatie is samen met de Incredibles 2 dit jaar genomineerd voor de Oscar voor beste animatie. De technieken uit de hierboven beschreven tekenfilms worden nog altijd toegepast in de recente kaskrakers. Misschien kijk je er voortaan ook met andere ogen naar.

Heb je suggesties voor deze rubriek? Mail naar contact@station10.nl