+31 35 3690039 contact@station10.nl

Stel, je weet van een sitebezoeker dat hij zojuist een bankstel heeft gekocht. Is het tonen van een advertentie voor een stel mooie bijhorende kussens dan een logisch gevolg? ‘Ja’, zegt onze onderbuik mogelijk, maar het kan zijn dat de computer ons vierkant uitlacht en een advertentie voor een bijzettafeltje serveert. Waarom? Omdat hij op basis van aankoopgedrag uit het verleden heeft berekend dat de kans op een vervolgaankoop groter is dan wanneer deze gebruiker nu een tafeltje getoond krijgt. De vraag is wat je in zo’n geval doet. Je ‘gevoel’ volgen of toch het advies van de computer overnemen. Wie zijn vertrouwen in handen van de computer legt heeft ‘data-gedreven business’ omarmd.

‘De computer behaalt significant betere resultaten, dan onze onderbuik.’ merkt Martijn Kruiswijk op. Martijn is partner Business Technology bij Station10 en een van het groeiend aantal specialisten op het vlak van data. ‘Deze ontwikkeling is cruciaal voor elke organisatie die advertenties serveert of online transacties van gebruikers afhandelt. Door het gebruik van voorspellende modellen is het niet alleen mogelijk om de juiste aanbiedingen te serveren maar ook om zo’n aanbieding op het juiste moment te doen. ‘Uit het model blijkt dan wanneer dat optimale moment is’, aldus Martijn. ‘Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer iemand twee keer productinformatie op een webpagina heeft bekeken of een keer op de printknop heeft gedrukt. Op basis van meetgegevens uit het verleden rekent het model uit wie een ‘hot prospect’ is en wat de commercieel meest interessante vervolgactie is. De ervaring leert dat het introduceren van dit soort voorspellende modellen al snel tot 10 a 20% resultaatverbetering kan leiden.’

Martijn adviseert organisaties met ambities niet meteen alle processen en systemen op hun kop te zetten. Hij geeft drie tips.

  • Tip 1 Begin klein. Test het model via een bestaande campagne op een klein deel van je doelgroep. Vergelijk de resultaten met de resultaten van je huidige werkwijze. Gebruik de uitkomsten om je businesscase verder aan te scherpen
  • Tip 2 Maak de business verantwoordelijk. Financier de testen (grotendeels) uit bestaand budget en maak iemand vanuit de business verantwoordelijk en onderdeel van het team dat dit gaat realiseren. Zorg voor een sponsor in de directie.
  • Tip 3 Stel een multidisciplinair team samen en maak IT volgend. Zorg dat het team snel kan schakelen, grotendeels los van de bestaande processen en los van de complexiteit van de bestaande IT systemen.

Station10 heeft inmiddels voor diverse bedrijven in de media projecten op deze basis gedaan, van het optimaliseren van webshops voor uitgevers tot het vinden van nieuwe business kansen voor digital broadcasters.” Wil je weten welke kansen data-gedreven business voor jouw organisatie biedt? Neem dan contact op met Martijn Kruiswijk.