+31 35 3690039 contact@station10.nl

Op donderdag 23 mei verzamelden professionals en beslissers uit de mediasector zich in Laren voor een Business Update van Station10. De prikkelende titel: Zo slaagt je project wél!

Vier ervaringsdeskundigen op het gebied van project- & verandermanagement deelden hun learnings. Niet de droge kant van de discipline (zoals van planning en projectbewaking) stond centraal, maar juist de menselijke kant die bij elk project aanwezig is en grote invloed heeft op het succes van een project. Dit in de veranderende wereld waar we combinaties tegenkomen van agile – en traditioneel werken. Hoe zorg je dat je de juiste keuzes maakt?  

Anneloes Hendriks, agile expert Station10, trapte af. Ze is voormalig scrum master bij een grote educatieve mediaorganisatie. Anneloes deelde haar kennis over de transformatie van een traditionele naar een agile omgeving. Ze stond onder andere stil bij de vraag welke impact een hybride vorm op de organisatie heeft. Haar learning: kies altijd één leidende aanpak. Traditioneel of agile, zorg dat het voor de hele organisatie en teams duidelijk is wie welke rol in het project heeft en wie waarvoor verantwoordelijk is.

Sascha van Belzen, voormalig Group Project Director bij De Persgroep, vervolgde de sessie en gaf een kijkje in de keuken van De Persgroep. Haar boodschap aan de zaal was dat je, met een duidelijk doel voor alle betrokkenen in een project, kunt versnellen. Ze inspireerde haar publiek met sprekende praktijkvoorbeelden. Eén constatering is dat mensen veel agile doen maar niet agile zijn. Het juiste type leiderschap is cruciaal om echt agile te werken.

Vervolgens werd er door Marga Lenten, senior projectmanager bij Station10, stil gestaan bij het combineren van projecten met de juiste projectleiders op basis van kleur. De essentie is dat je zowel projecten als mensen een kleur (lees categorie) kunt geven waardoor je een bewuste en passende combinatie kunt maken. Visie-projecten zijn bijvoorbeeld ‘geel’ en structuur projecten ‘blauw’. Deze kleuren kun je ook aan projectleiders toekennen. Op basis van de doelstelling voor het project zoek je een match. Bij projecten met harde deadlines (denk bijvoorbeeld aan het implementeren van de AVG-wetgeving) kan het zo wenselijk zijn om de kleur rood (actie) toe te voegen. Dat is ook een rol die de opdrachtgever kan aannemen. Wie op deze manier mensen weet in te zetten heeft een veel grotere kans dat zijn project slaagt. ‘Beken kleur’ was dan ook de learning van dit onderdeel.

Daarna was het woord aan Marwil Straat die jarenlang de zendermanager voor NPO Radio 4 is geweest. De radiozender met klassieke muziek moest een uniformer geluid en duidelijk gezicht krijgen, maar dat was een grote uitdaging vanwege alle verschillende publieke omroepen die allemaal waarde hechtten aan hun eigen identiteit. Extra groot was de uitdaging, omdat Marwil geen officieel leidinggevende was van deze omroepmedewerkers. Haar aanpak bleek even intensief als succesvol. Door mensen nadrukkelijk mee te nemen in het proces, themadagen met ze te organiseren en samen successen te vieren lukte het haar draagvlak te creëren en het projectdoel te bereiken. Ook vertelde ze haar vakgenoten in de zaal over de samenwerking met Station10 en welke rol de Google Design Sprint hierin vervulde.

De bijeenkomst eindigde met de aandacht voor de verandering die mensen ondergaan bij een project. Hoe houd je iedereen betrokken en borg je de verandering? Elke verandering bestaat grofweg uit 3 fasen, ontdooien – verandering – bevriezen, om te zorgen dat je gezamenlijk over de finish komt. Een project kan namelijk op tijd en binnen budget zijn afgerond, maar nog altijd mislukken wanneer je over de finish komt zonder de mensen die het raakt. Marga’s statement was: verandering gaat pas lukken wanneer de medewerker zelf de beslissing neemt om mee te veranderen.

Na afloop toonden bezoekers van de Business Update zich enthousiast. Dat de sprekers uit verschillende hoeken van de mediasector hun ervaring deelden sprak aan. Dat gold ook voor de grote herkenbaarheid van de besproken cases. De aangereikte learnings boden de bezoekers concrete handvatten om ze direct in de eigen organisatie en projecten toe te passen.

Heb je de business update gemist maar wil je weten hoe jouw project kan slagen? Neem dan contact op met Marga of Anneloes.