+31 35 3690039 contact@station10.nl

De business update van 22 mei 2014 was gericht op de print uitgevers van Nederland. Voor een publiek van beslissers bij dagbladen, publiekstijdschriften en vaktijdschriften zijn drie wegen naar meer omzet geschetst.

1. Hergebruik
Ludo de Boo, Associate crossmedia bij Station10, heeft laten zien dat er drie manieren zijn om content opnieuw te gebruiken. Je kunt content:
– transformeren, door de contentsoort te veranderen (bijvoorbeeld van print naar audio)
– verrijken, door het toevoegen van metadata
– herverpakken, door het ontbundelen en opnieuw bundelen van content

Als illustratie heeft ondernemer Michiel Wiegerinck laten zien hoe zij voetbalcontent herverpakken in zijn start-up Clubwatcher.

2. Distributie
Yvette Caspanni, Partner Sales & Marketing van Station10, presenteerde het content distributie yield model voor print en nam het publiek mee door een aantal stappen. Ze begon met de identificatie van de doelgroep met als boodschap “als je niet weet waarom en wanneer welke consument via welk device content consumeert, bied je je klanten in den blinde content aan”. Aan de hand van een case van de New York Times is het model geschetst en zijn de invloed op de omzet door digitale content, apps en de opkomst van betaalde content aggregators op de opbrengst van de content geschetst. En is inzichtelijk gemaakt op welke wijze uitgevers de distributie van content kunnen optimaliseren.

3. Analyse
Partner Business Technology Martijn Kruiswijk presenteerde de trend naar het op grote schaal voorspellen en steeds meer automatische beslissen in alle kernprocessen van de uitgeverij. Voorbeelden zijn dynamische prijsmodellen voor content, het herverpakken van content, content optimalisatie en detectie van trends.

Een praktijkvoorbeeld van gebruik van sociale data voor het detecteren van nieuwstrends werd gepresenteerd door Sandjai Bhulai, associate professor bij de VU.

Ook geïnteresseerd?

Bekijk hier de take outs van de presentaties (PDF).
1. Hergebruik
2. Distributie
3. Analyse
Mail met voor de volledige presentaties of neem contact op met de spreker.