+31 35 3690039 contact@station10.nl

Concrete do’s & dont’s over samenwerken rondom data

Op 12 februari 2018 vond de Business Update van Station10 met als onderwerp ‘Meer rendement door samenwerken met data’ plaats op het REM-eiland in Amsterdam. Media-ceo’s gaven in een onderzoek van Station10 aan dat samenwerken een belangrijk focuspunt voor 2019 is. Het bundelen van profieldata en bereik in bijvoorbeeld de advertentiepropositie kan meer rendement en slagkracht in de markt voor alle partijen opleveren.

Samenwerkingen rondom data blijken in de praktijk echter lastig op te zetten. Aanwezigen uit de mediasector haalden tijdens de business update de meest actuele stand van zaken op dankzij presentaties en Q&A’s met specialisten uit binnen- en buitenland.

Als eerste aan het woord kwam Berend van der Eijk, data protection en privacy advocaat bij Bird & Bird. Hij legde het publiek uit welke samenwerkingen binnen de huidige regelgeving mogelijk zijn en hoe mediabedrijven zich kunnen voorbereiden op de komende E-Privacy Verordening.

Fiona Mckinnon (T.1 Turner International & General Manager The Pangaea Alliance) liet zien hoe een kwaliteits-audience van 220 miljoen unieke gebruikers succesvol aan adverteerders en mediabureaus wordt aangeboden door het bundelen van de media van 9 mediaexploitanten (o.a. CNN, The Guardian en Reuters). Pangaea concurreert daarbij niet met de verkoopafdelingen van deelnemende bedrijven maar biedt een aanvullende advertentiepropositie op basis van collectieve data met een rijk profiel.

Daarna deelde Kevin English (VP Client Solutions IPONWEB) zijn ervaringen over het opzetten van het Amerikaanse TrustX. Dit is een veilige private marktplaats waar momenteel 35 mediabedrijven (o.a. ABC, CBS, Washington Post, Slate, News Corp) hun digitale advertentieruimte op transparante wijze aanbieden.

Tot slot was er ruimte voor vragen en discussie onder leiding van Herman Mantel (senior associate data & programmatic bij Station10). Discussiepunten waren onder andere hoe je weet of een samenwerking succesvol is, hoeveel tijd het kost om erachter te komen en wat de beste stappen zijn om succesvol samen te werken.

Organisator Martijn Kruiswijk keek na afloop tevreden terug: ‘Onze genodigden waren enthousiast over het complete programma. Wat erg goed werkte waren de concrete do’s & dont’s die we de sprekers hadden gevraagd te delen met onze aanwezige relaties. Dat gaf de business update een zeer pragmatisch karakter.’

Heb je de business update gemist en wil je weten wat samenwerken op het gebied van data voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Martijn Kruiswijk van Station10 (martijn.kruiswijk@station10.nl, 06 25285728).

Beluister ook onze Station Media podcasts via Spotify.

Aflevering 14 stond deels in het teken van e-Privacy en samenwerken op gebied van data. Het onderwerp over deze business update start op 17:50.